22 Aralık 2014 Pazartesi

CACIĞIN PABUCUNU DAMA ATTIRIR: DOVĞA

Ankara'da en çok sevdiğim yerlerden birisi Çankaya'daki Nişantaşı Pazarı:) Zemin katında kurulan manava bayılırım. Yeşilliklerin, meyvelerin ve peynirlerin arasında kendimi kaybederim. Sadece yeşillik almak için bile en az haftada bir kez uğrarım.  Özellikle de büyük manavlar dışında hiçbir yerde bulunmayan, ama Nişantaşı Pazarı'ndaki abinin beni görür-görmez hemen poşete koyduğu kişniş için:) 

İşte  "ben bu güzelim yeşillikleri niye heba ediyorum, neden dovğa yapmıyorum ki?" sorusu da böyle günlerin birinde kafamda şimşek gibi çaktı. Dovğa, yoğurt ve bol yeşilliklerden oluşan çok güzel bir Azerbaycan yemeği. Bir nevi çorba. Soğuk da içilir, sıcak da. Şahsen ben soğuğunu tercih ederim. Ha bir de nohutlu-nohutsuz olur, benim tercihim hep birincisinden yana:) Tabi, tercih şansım olsa dovğa da bol yarpuzlu olsun derdim, ama maalesef yarpuza Angara'da manavda-pazarda pek rastlama şansım yok. Hatta Bakü'de bile yok:) 



Ankara'da hiç dovğa yapmamışım bu kadar senede. Çünkü kafamda hep "en güzel dovğayı annem yapar" düşüncesi hakim. Ama Ankara'da annem yok:) Dolayısıyla, duygusallığın anlamı da yok - dovğayı yapmak da bana düşer:) Ve yaptım. Pazarda süt ürünleri satan Trabzonlu abladan güzelim süzme yoğurdu da alıp eve geldim ve hemen işe koyuldum:) 
                                                     
                                                             MALZEME LİSTESİ 
Süzme yoğurt     - 1 kilo
Su                       -  3 litre 
Ispanak               -  1 demet
Nane                   -  1 demet
Kişniş                 -  1 demet
Dereotu               -  1 demet
Kuzukulağı         -  1 demet
Yumurta              -  1 adet
Baldo pirinç         -  1/2 bardak
Un                        -  1 yemek kaşığı
Haşlanmış nohut  -  1 bardak 
Tuz 
(damak tadınıza göre yeşillikleri çeşitlendirebilirsiniz)
                                                                                                                                                                                                                                                     YAPILIŞI 

1. Yeşilliklerin hepsini yıkayıp küçük-küçük doğruyoruz. 













2. Süzme yoğurdu 3 litre suyla iyice sulandırıp ayran haline getiriyoruz. Aslında dovğayı normal yoğurttan da yapabilirsiniz. Ama o zaman daha az su eklemeniz gerekiyor. Amaç, yoğurdu ayran haline getirmek. 
Ben küçükken dağda babannem yayık ayranından ve dağ yarpuzundan dovğa yapardı - o kadar lezzetlisini daha görmedim, içmedim. Ama en lezzetli dovğanın da da ayrandan, ya süzme yoğurttan yapıldığını öğrendim. Bence siz de taze yoğurdu boş verin, süzme yoğurttan yapın:) 
3. Unu, yumurtayı ve yıkadığımız pirinci ayranın içine ekleyip çırpıcıyla iyice karıştırıyoruz. 












4. Ayranı ocağa alıyoruz. Tahta bir kaşıkla kaynama derecesine yaklaşıncaya kadar sürekli karıştırıyoruz. 












 5. Ayran kaynama derecesine ulaşınca yeşillikleri ekliyoruz ve karıştırmaya devam ediyoruz. 












6. Yeşilliklerden sonra haşlanmış nohudu da ekliyoruz. Karıştırmaya devam ediyoruz. 












7. Birlikte 7-8 dakika, daha doğrusu, pirinç yumuşayıncaya kadar karıştırmaya devam ediyoruz. Pirinç yumuşayınca ocaktan alıyoruz ve bir kaç dakika daha kenarda karıştırıyoruz. 









8. Dovğayı soğuması için daha geniş bir kaba alıyoruz. Bir az ılınmış olan dovğanın tuzu koyup karıştırıyoruz.










 Sakın dovğa sıcakken tuz koymayın:) 




























Hiç yorum yok:

Yorum Gönder